کامیون حمل میلگرد بناب امروز به یکباره به پرواز در آمد

مقاومت فشاری بتن مانند میلگرد بناب امروز فوق العاده است. نیروی باورنکردنی برای خرد کردن بتن مورد نیاز است؛ با این حال، بتن دارای مقاومت کششی نسبتا ضعیفی است.

 برای ترک خوردن بتن با خم کردن یا پیچاندن آن، نیروی بسیار کمتری نسبت به خرد کردن بتن مورد نیاز است. برای افزایش مقاومت کششی بتن، از میلگرد آرماتور – میلگرد – برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود.

انواع مختلفی از طول و قطر میلگرد موجود است، اما تنها شش نوع میلگرد رایج وجود دارد: اروپایی (آلیاژ کربن، منگنز، سیلیکون و غیره).

 فولاد کربن (میلگرد اصلی “سیاه”)؛ گالوانیزه؛ روکش اپوکسی؛ پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)؛ و فولاد ضد زنگ انواع مختلف میلگرد هر کدام نقاط قوت و ضعف منحصر به فردی دارند.

میلگرد اروپایی: نقطه قوت میلگرد اروپایی هزینه آن است. میلگرد اروپایی که عمدتاً از منگنز ساخته شده است، از نظر خمشی کم‌مقاوم‌ترین نوع میلگرد است. در حالی که کار با آن آسان است.

معمولاً برای استفاده در مناطقی که دچار زلزله می شوند و یا برای پروژه هایی که نیاز به یکپارچگی ساختاری قابل توجهی از میلگرد آن دارند، توصیه نمی شود.

میلگرد کربن فولادی: متداول ترین میلگرد، میلگرد “سیاه” در هر نوع و مقیاس پروژه به استثنای چند مورد استفاده می شود.

 بزرگترین ضعف میلگرد سیاه خوردگی آن است. هنگامی که میلگرد خورده می شود، ترک خوردگی و شکستن بتن اطراف آن گسترش می یابد. 

برای شرایطی که میلگرد ممکن است در معرض رطوبت یا اشباع آب باشد، گزینه های بهتری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد. با این حال، با توجه به نسبت ارزش/استحکام کششی، میلگرد سیاه بهترین میلگرد موجود است.

میلگرد با روکش اپوکسی: میلگرد با روکش اپوکسی میلگرد مشکی با روکش اپوکسی است. استحکام نساجی یکسانی دارد، اما 70 تا 1700 برابر در برابر خوردگی مقاوم‌تر است.

 با این حال، پوشش اپوکسی فوق العاده ظریف است. هرچه آسیب بیشتر به پوشش وارد شود، مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد.

میلگرد گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه تنها چهل برابر بیشتر از میلگرد سیاه در برابر خوردگی مقاوم است، اما آسیب رساندن به پوشش میلگرد گالوانیزه دشوارتر است.

 از این نظر ارزش بیشتری نسبت به میلگرد با روکش اپوکسی دارد. با این حال، حدود 40٪ گرانتر از میلگرد با روکش اپوکسی است.